Trainingen en instructie

Welke eisen stelt de vereniging?

De minimumleeftijd voor het lidmaatschap is 14 jaar. Hiernaast moet je uiteraard een zwemdiploma bezitten. Wanneer je lid wordt heb je een basisuitrusting nodig (bril, snorkel, zwembadvinnen, loodgordel en enkele kilo's lood). Leden van onze vereniging kunnen uiteraard hun kinderen mee laten zwemmen tegen een gering tarief.(20 euro per jaar). Verder dient een lid middels een medische verklaring aan kunnen tonen geschikt te zijn voor het beoefenen van de duiksport.

Medische keuring

Om te kunnen duiken en mee te trainen, moet je medisch goedgekeurd zijn voor deze sport. Deze keuring kunt u zelf regelen, maar de vereniging organiseert een dergelijke sportkeuring ook ??n keer per jaar.

De trainingen

De basis voor een gedegen duikopleiding wordt gelegd in het zwembad. Het eerste dat iedere duiker hier leert is omgaan met de basisuitrusting (duikbril, snorkel, loodgordel en vinnen) Tevens wordt zo ook de zwemconditie verbeterd. Als men het snorkelen onder de knie heeft, wordt begonnen met de openwateropleiding (1-sters) in het zwembad. Wanneer dit alles in het zwembad voldoende wordt beheerst, wordt pas in het buitenwater gedoken.

De theorie voor beginners wordt in het clubhuis gegevenMeestal is dit op donderdagavond. Ook zijn er voor alle leden enkele theorieavonden in gedurende het jaar.

Zwembad training

Volgens rooster op (de meeste) zondagen van 09.00 uur tot 10.00 uur in het Leeghwaterbad in het Leeghwaterpark (Van Osweg - Purmer-Noord) te Purmerend.

Instructie

Sinds 2006 is Trilobiet aangesloten een internationaal erkende onderwatersport organisatie; de IADS. In de opleidingen hanteren we dan ook instructieboeken en de regels van IADS. De instructeurs zijn hiertoe opgeleid. IADS is vergelijkbaar met bijvoorbeeld IDD, PADI of SSI.