Duikvereniging Trilobiet

Bron: Duikeninbeeld.tv
Aangeleverd door: Redactie

Mooi nieuws! Bij Tahiti hebben wetenschappers een enorm groot koraalrif ontdekt – ongerept!

Het gezonde koraalrif werd in november 2021 voor de kust van Tahiti gedekt op een diepte van ongeveer 30 meter.  Dit gebeurde tijdens een door UNESCO ondersteunde expeditie om de zeebodem in kaart te brengen – Seabed2030. Het rif is drie kilometer lang en tussen de 30 en 65 meter breed en bestrijkt een diepte van 35 tot 70 meter. De koralen hebben soms een doorsnede van twee meter.

Twilight zone

Veel onderzoek naar riffen vindt plaats tussen het wateroppervlak en een diepte van 30 meter, aldus een marien biologe van het Franse onderzoeksinstituut CNRS. Het is bijzonder dat onder de 30 meter zo’n gezond rif wordt ontdekt. De diepte zou ook de reden kunnen zijn dat het rif gezond is. De onderzoekers hebben temperatuursensoren in het gebied geplaatst om de koralen op de lange termijn te monitoren, ook om meer inzicht te krijgen in de effecten van klimaatverandering op het koraalrif.

Pas 20% ontdekt

Er valt nog veel te ontdekken in de oceanen. Volgens UNESCO is pas 20 procent van de zeebodem van de planeet in kaart gebracht.