Duikvereniging Trilobiet

Bron: duiken.nl
Aangeleverd: Redactie

7 Duiktorens

Altijd goed zicht, aangename watertemperatuur en perfect voor een dagje uit met de club of een opleidingsduik, dat is indoor duiken. In de Benelux hebben we meerdere duiktorens waar je het hele jaar door kunt duiken. De zeven torens op een rij!

1. TODI Beringen (B)

De mijnsite van Beringen is de grootste industriële erfgoedsite in Vlaanderen en uniek
in Europa. Onder de noemer be-MINE werd deze plek nieuw leven ingeblazen als een toeristisch-recreatief project, waarvan Indoor Snorkel- en Duikcentrum TODI deel uitmaakt.

Het duikbassin diende vroeger voor het zuiveren van het water uit de mijn, dat vervolgens weer werd hergebruikt. Nu is het een ultramoderne duiktoren waar maar liefst 5.000 tropische zoetwatervissen rond zwemmen!

In het 10 meter diepe bassin tref je vele soorten cicliden, maar ook nieuwsgierige arowana‘s en zelfs zoetwaterpiranha‘s. Het bassin is opgedeeld in acht thema‘s. Duik door een mijngang met originele mijnsporen, speur bij de autowrakken naar leuke vissen en zwem langs oude Griekse zuilen.

Met de visstand gaat het bijzonder goed, misschien wel té goed. Ze planten zich zelfs zo goed voort, dat regelmatig vissen naar een aquariumshop in Antwerpen worden gebracht.

Om een natuurlijk evenwicht te krijgen, zijn er onlangs nog drie predators ingezet – cichla‘s. Dit is een grote ciclide en ook bekend als de pauwbaars.

Leuk nieuwtje: TODI is van plan het winterseizoen te verlengen door het indoorduikseizoen langer te laten lopen.

Info indoor duiken TODI

Watertemperatuur: 24 graden. Diepte:10 meter. Faciliteiten: restaurant, warme douches, toilet, omkleedruimtes, duikmateriaal Mares. Kosten: vanaf € 30. Kijk voor alle prijzen op de siteWaar: BE-Mine 1 in Beringen. Website: www.todi.be

2. Diveworld Enschede

De toren is 10 meter diep en het water rond de 23 graden. Op de bodem liggen enkele objecten en er zijn meerdere platforms op 1,4, 5 en 10 meter.

Na de duik kun je bij de bar gezellig nakletsen onder het genot van een kop koffie of kies voor een lekker snackmenu.

Diveworld maakt deel uit van het Go Planet Parc, dus je kunt na de duik ook nog een bezoek brengen aan onder meer de bioscoop of ga uiteten in een van de leuke restaurants.

Info indoor duiken Diveworld

Watertemperatuur:23 graden Diepte: 10 meter Faciliteiten: bar, vulstation, warme douches, toilet, omkleedruimtes Kosten: dagkaart met eigen uitrusting € 35. Kijk voor alle prijzen op de site. Waar: Colosseum 72 in Enschede Website: www.diveworld.nl

3. Triton 12 Den Helder

In Den Helder staat Triton 12 en kun je de bodem aantikken op 9 meter diepte.

Deze duiktoren maakt onderdeel uit van Aqua Centrum Den Helder. Op 1,4 meter is een platform dat door middel van twee trappen te bereiken is.

Op 5 meter diepte zijn drie inklapbare platforms aanwezig. Het duikbassin beschikt over een loopbordes rondom het water.

Zelf duiken en je gezin ook een leuke dag bezorgen? Neem ze dan gewoon mee. Voor € 3,80 kunnen ze gebruikmaken van de overige zes zwembaden van het Aqua Centrum.

Info indoor duiken Triton 12

Watertemperatuur:23 graden Diepte:9 meter Faciliteiten: bar, vulstation, warme douches, toilet, omkleedruimtes Kosten:duikverenigingen: € 120 per uur. 12 badenkaart enkele duiker: € 13. Maximaal 12 duikers. Waar:Het Nieuwland 2 in Den Helder Website:www.aquacentrumdenhelder.nl

4. Duiktoren Enkhuizen

De meerdere duikbassins zijn bedoeld voor beroepsopleidingen, maar ook sportduikers kunnen gebruikmaken van het complex.

Het centrum heeft twee indoorduikbassins van 9 en 3,5 meter diep, met daartussen een instapdeel. Voor dit instapdeel is bewust gekozen, zodat je je rustig kunt voorbereiden op de duik en controleren of al je materiaal in orde is.

Enkel geopend in het weekend – check op de website voor openingstijden.

Info indoor duiken Duiktoren Enkhuizen

Watertemperatuur: 21 graden Diepte: 3,5 en 9 meter Faciliteiten: vulstation, toilet, omkleedruimtes Kosten: € 20 per 3,5 uur tijdsblok Waar: Voorland 13 in Enkhuizen Website: www.totallyscuba.nl

5. Nemo33 Brussel (B)

De naam zegt het al: met 33 meter kun je behoorlijk diep gaan! Het is dan ook een van de diepste duiktorens ter wereld.

Op drie verschillende dieptes zijn luchthoudende ruimtes aanwezig, waar instructeurs hun cursisten uitleg kunnen geven over skills zonder dat ze hoeven op te stijgen. Je mag hier enkel duiken met materiaal verstrekt door Nemo33 zelf, om zo de waterkwaliteit te blijven waarborgen.

Vanuit het restaurant heb je leuk uitzicht in de toren – leuk voor niet-duikende familieleden!

Info indoor duikenNemo33

Watertemperatuur: 33 graden Diepte: 33 meter Faciliteiten: omkleedruimten, lockers, douches, toiletten, duikwinkel en horeca Kosten: € 25 per duik incl. materiaal Tip: reserveer vooraf als je hier wilt eten! Waar: Stallestraat 333 in Brussel Website: www.nemo33.com

6. Duiktank Transfo

Een oude mazouttank omgetoverd tot een unieke duiktank van 15 meter diep en een diameter van 20 meter. Gevuld met ruim 4,7 miljoen liter glashelder water!

Hier begint jouw duikavontuur. Ben je een ervaren duiker, beroepsduiker of wil je voor het eerst de stap in het diepe water wagen? Dan kan je terecht bij de duikschool van de duiktank.

De Transfo duiktank in Zwevegem (B) is de ideale locatie voor een onvergetelijke duikervaring. De duiktank is toegankelijk voor iedereen.

Watertemperatuur: tussen 16°C en 28°C afhankelijk van de buitentemperatuur, wij verwarmen niet. Diepte: 15 meter Faciliteiten:  2 verdiepen met douches, toilet, omkleedruimte, verhuur duikmateriaal Scubapro, eigen duikmateriaal toegestaan. Kosten: € 14 voor 1 uur,  kijk voor actuele prijzen hier Waar: Zwevegem,  West-Vlaanderen (B) Website: www.duiktank.be

7. Skydive toren

In deze toren heb je geen duikapparatuur nodig. Er komt geen water aan te pas, maar de ervaring van duikers om gewichtloos te zweven, ervaar je in deze toren het sterkst.

Wat is indoor skydiven?

Heb je er ooit van gedroomd om als een vogel zo vrij te zijn en vrij te vliegen in de lucht? Of wil je graag spanning opzoeken en het avontuur aangaan, maar gaat uit een vliegtuig springen je net een stapje te ver? Kom dan naar City Skydive.

Eigenlijk zegt onze naam het al: Als je bij City Skydive komt, ervaar je het gevoel van skydiven, maar dan binnen.

Dus je springt niet van 13.000ft (4000mtr) hoogte uit een vliegtuig, maar ervaart in een van onze twee verticale, glazen windtunnels hoe het is om vrij door de lucht te zweven. Dit gebeurt allemaal veilig, onder begeleiding van een ervaren instructeur.

Vier motoren blazen wind met snelheden tot 300 kilometer per uur rond in de tunnel, waardoor jij letterlijk op de wind ligt en ervaart dat je vliegt.

In de tunnel leert de instructeur je diverse technieken om vrij door de tunnel te bewegen.   Het leren gaat snel, en in een aantal minuten is het al mogelijk om zelfstandig te vliegen.

Ons unieke gebouw staat direct naast de snelweg A2 bij afslag Maarssen in Utrecht.

Windtunnels

City Skydive heeft jaren gewerkt en ontwikkeld aan eigen windtunnel techniek. Om je in staat te stellen te vliegen hebben we 43826 bouten, 35000 meter kabel en 1600 ton staal gebruikt.  Elke tunnel maakt gebruik van vier krachtige windturbines met carbon-fibre blades om windsnelheden van 300 kilometer per uur te kunnen creëren.

Om de luchtstroom consistent en egaal te krijgen moet er afstand gecreëerd worden tussen de windturbines en het vlieggedeelte, de enige manier om dit voor elkaar te krijgen is om de luchtstroom door het hele pand te laten bewegen en in de hoeken om te buigen.

Het pand is state of the art, een echte blikvanger in de omgeving.

Naast het flightdeck en de briefingruimte is het gebouw ook voorzien van een volledig uitgerust sportvliegers kamer.

Zweven op 10 meter hoogte.
Hoe ziet een bezoek aan City Skydive eruit?

Reserveer
Maak een boeking en kies een pakket op www.cityskydive.nl.

Check-in
Je dient een uur voor je vliegtijd aanwezig te zijn voor de check-in. Daarna word je opgehaald door je instructeur.

Gear up
 Vervolgens krijg je van ons de volledige uitrusting (vliegpak, bril, oordopjes en een helm). Je mag geen losse voorwerpen zoals sierraden meenemen tijdens het vliegen vanwege veiligheidsredenen.
Ook meegebrachte camera’s of telefoons mogen niet mee tijdens het vliegen of in de wachtruimte naast de tunnel. Alle losse voorwerpen kun je veilig opbergen in de lockers.

Wij adviseren iedereen comfortabele kleding te dragen onder het vliegpak, bijvoorbeeld een sportbroek/legging en t-shirt. Liever geen bovenkleding met een kraag. Draag dichte schoenen met veters, zachte zolen en zonder metaal zoals ritjes, het liefst sneakers of sportschoenen. Sandalen, slippers en open schoenen zijn niet toegestaan.  Mensen met lang haar raden wij aan dit te vlechten.

Briefing (instructie)
Als je de uitrusting aan hebt, volgt er een instructie (briefing) ondersteund door videobeelden. De instructeur zal je alle stappen van je vlucht in detail uitleggen. Ook leer je hoe je de luchtstroom instapt en de theorie van de stabiele vlieghouding. Tijdens het vliegen is het niet mogelijk te praten. Daarom werken we met een gebarentaal. De instructeur zal je tijdens de briefing een paar eenvoudige tekens uitleggen die we gebruiken.

Boarding call
Je neemt met de gehele groep plaats in de antechamber, de wachtruimte net naast de tunnel waar de bankjes staan. Op het bovenste scherm in de wachtruimte kun je zien wanneer het jouw beurt is om te vliegen.

Vliegen
 De instructeur neemt je mee de tunnel in. Hoe meer vluchten je doet, hoe meer je kan oefenen en hoe meer vliegskills je kan leren! Direct na je vlucht kun je jouw vlucht terugkijken op het onderste scherm in de wachtruimte. Deze video’s komen uiteindelijk in jouw mediapakket. Als alle vluchten van je groep voorbij zijn, geeft de instructeur nog een korte demonstratie.

Debriefing
 Tijdens de debrief na je vluchten krijg je jouw certificaat waar jouw behaalde vaardigheden op vermeld staan. Heb je de smaak te pakken en wil je meer, vraag dan naar de sportvlieger cursus.

Locatie:
City Skydive